Социс
Социс
Социс
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.
Социс

Социс є форум громадянської та філософської думки
 
ФорумФорум  PortalPortal  ПошукПошук  Останні зображенняОстанні зображення  ЗареєструватисьЗареєструватись  Вхід  

 

 На захист судоустрію і демократії України

Перейти донизу 
АвторПовідомлення
Василь Васьківський
адмiнiстратор
Василь Васьківський


Чоловік К-ть повідомлень : 618
Звідки : Софія
Registration date : 21.01.2008

На захист судоустрію і демократії України Empty
ПовідомленняТема: На захист судоустрію і демократії України   На захист судоустрію і демократії України Icon_minitimeПн Лип 19 2010, 10:59

Ваш відгук терміново потрібний!


Існує дуже високий ризик, що Віктор Янукович буде підписувати як закон законопроект, який робить всі судді податливі шпаклівки в руках Партії Регіонів.

Будь ласка, якщо можна, допожіть наступним чином:

1) Поширення матеріалу тут подано. Схвалення від західних груп і окремих осіб, особливо юристів і ділових людей (підтверджуючого що вони не захочуть щоб правові шпаклівки визначали долю своїх інвестицій) може допомогти.

2) Підписання нашого заклику або відправити власний (або одне і друге) маючи на увазі, що час на відгук дуже обмежений.

3) Надання мені контакти, особливо серед адвокатів, НУО і т.д., які можуть бути готові схвалити наш заклик або написати своє звернення (але швидко).

4) Пропонувати засоби масової інформації, які можуть погодитися опублікувати в будь-якому форматі (в різних мовах).

5) Інші пропозиції як нам помогти.

Завершення цього законопроекту має вирішальне значення для Віктора Януковича та його прихильників. Якшо їм вдастця, цей закон буде підписаний В. Януковичем в понеділок або вівторок.

Абсолютно необхідно, щоб на цей раз був звучний протест - поки не стало надто пізно.

Заздалегідь велике спасибі!

З повагою,

Галя Койнаш
halyapuff@gmail.com
Харківська Правозахисна Група
http://www.khpg.org/index.php?r=1.1

Політичне правосуддя

7 липня 2010 р. Верховна Рада ухвалила в цілому Закон "Про судоустрій і статус суддів”, у версії, близькій до тої, що Президент Янукович в травні вніс до парламенту. Деякі запропоновані нововведення викликали серйозну стурбованість, утім влада поспішила всіх заспокоювати, обіцяючи звернутися до Венеціанської комісії Ради Європи, та врахувати її зауваження.

На тлі довгої дороги судової реформи в Україні в нікуди, зокрема й за тих самих нардепів, відверто вражає поспішність, з якою прийнято законопроект у другому читанні та в цілому, нібито після отримання напередодні якихось – не оприлюднених – зауважень окремих членів Венеціанської комісії щодо тексту, підготовленого до другого читання. В політичній волі коаліції до оперативного впровадження змін, вочевидь, можемо не сумніватися. Втім, чи маємо підстави говорити про судову реформу, – це інше питання.

Закон, ухвалений 7 липня, містить всі потенційні загрози незалежності суддів та порушення Конституції, які піддано критиці українськими фахівцями, співдоповідачами Парламентської Асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) та іншими. Тому вкрай важливо, аби Гарант Конституції його не підписав, принаймні до оприлюднення висновку Венеціанської комісії, та отримання відповідей на цілку низку запитань щодо не врахованих зауважень та причин, з яких вирішено не дочекатися офіційного висновку європейських експертів.

Без незалежної судової влади годі й думати про демократичний розвиток та економічне процвітання України. Грубо кажучи, ніхто не захоче вкладати гроші в державу, чиї судді безмовно ухвалюють комусь потрібні рішення та служать політикам, а не справедливості. За останній місяць Президент проігнорував заклики з боку Асоціації українських банків, медійників і правозахисників заветувати Закон «Про захист персональних даних», який матиме вкрай негативні наслідки для розвитку економіки та свободи слова. Наслідки набуття чинності деяких нововведень Закону „Про судоустрій і статус суддів” мали би ще згубніші наслідки.

Найбільш непокоять положення про підготовку, підбір та притягнення до відповідальності суддів і в зв’язку з тим розширення повноважень Вищої ради юстиції та Вищої кваліфікаційної комісії суддів.

Ігор Коліушко та Роман Куйбіда з Центру політико-правових реформ проаналізували блискавично прийнятий законопроект. Вони вказують на тривожну невідповідність європейським стандартам нової системи підготовки суддів. Про інститути (факультети) підготовки професійних суддів при вищому навчальному закладі IV рівня акредитації ясно лише те, що вони будуть підпорядковані Міністерству освіти. Це не відповідає європейським стандартам та суперечить конституційному принципу розподілу влади, оскільки міністерство, як складова виконавчої влади, не можна вважати незалежним органом. Зміна ще дивніша, бо вже є Академія суддів (за новим Законом - Школа суддів), яка відповідно до європейських стандартів є автономною і функціонує під контролем судової влади для спеціальної підготовки кандидатів у судді.

Автори згаданого аналізу пишуть, що „турбує те, що конкурс будуть проводити „за участю спеціалізованих навчальних закладів”, що суперечить ідеї про те, що той, хто навчає, не повинен оцінювати, інакше працюватимуть суб’єктивні чинники”. Ця новація збільшує можливості як для політичного тиску, так і для елементарної корупції. Тим часом, досі відсутній конкурс для просування судді по службі та не визначено критеріїв, за якими суддів добиратимуть до судів вищого рівня. Тобто, хтось вирішує, що саме один суддя, а не інший, має потрібні риси, навички та кваліфікацію. Хто саме це визначає та як вимірюється „потрібність” – не нам дано знати.

У своїй інформаційній записці за результатами візиту до України в червні співдоповідачі ПАРЄ вказують на важливість отримання висновку Венеціанської комісії щодо законопроекту про судоустрій (та й щодо закону про Вищу раду юстиції). „Прискорений темп подання та проходження цього законопроекту викликає деякі запитання та сумніви, зокрема й з огляду на низку потенційно політично вмотивованих положень”. Вони згадують про значне скорочення повноважень Верховного Суду, „який нині очолює людина, яку вважають близьким соратником блоку Юлі Тимошенко”, та розширені повноваження Вищої ради юстиції. Висловлюють стурбованість з приводу недавнього призначення Президентом Валерія Хорошковського, Голови СБУ та власника „Інтеру”, членом Вищої ради юстиції, „незважаючи на потенційний конфлікт інтересів, оскільки СБУ відповідальна за розслідування та обвинувачення проти суддів в Україні”.

Не зайве нагадати, що п. Хорошковський не має „ані вищої юридичної освіти ані стажу роботи в галузі права не менше десяти років”, як того вимагає Закон „про Вищу раду юстиції”, проте всі заклики відмінити це доволі дивне призначення виявились марними. Розширена роль цього органу також не відповідає Конституції.

Якщо новий закон набуде чинності, два органи отримають значний вплив на призначення, звільнення та просування по службі суддів в Україні. За словами авторів згаданого аналізу, „Вища кваліфікаційна комісія суддів отримала широкі повноваження щодо формування суддівського корпусу та притягнення суддів до відповідальності. Не виключено, що за прикладом Вищої ради юстиції розпочнеться жорстка боротьба за посаду кожного її члена. ... Очевидно, впливу нової влади на формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів не уникнути. Це дає можливість припустити, що Вищу кваліфікаційну комісію при певних маніпуляціях з підбором її членів можна буде використовувати для добору „потрібних” суддів та розправи над „невигідними” суддями”.

А де судді ухвалять „не ті рішення”, буде чимало можливостей для притягнення їх до відповідальності, а такими можливостями знову розпоряджатимуться Вища рада юстиції та Вища кваліфікаційна комісія суддів. Адже ухвалений закон різко скорочує строки розгляду справ. Для тих, хто пам’ятають судову тяганину протягом поколінь відомого роману Діккенса „Холодний дім”, чи мають власний сумний досвід, це може видаватися повним позитивом. Але ж за відсутності якісної правової допомоги, це може взагалі позбавити багатьох малозабезпечених людей права на оскарження судового рішення.

Як відомо, головними причинами прострочених термінів є фінансові труднощі судів та перевантаження суддів. Втім, немає підстав припускати, що йдеться про порожні декларації. Адже дисциплінарні засоби є цілком реальними, а якщо суддя ухвалить „непотрібне” рішення, не так важко собі уявити, як порожні слова зможуть перетворитися на найефективнішу зброю.
Завжди знайдеться чимало форм зброї проти суддів, і відповідно проти всіх українців та інших зацікавлених в справжній та незалежній судовій владі. З тієї та інших причин українська громадськість закликає Президента цей закон заветувати. Вже відгукнулися й небайдужі люди за кордоном. Просимо всіх нам допомогти пояснити владі, що будь-які зміни до судової системи та статусу суддів мають відповідати демократичним стандартам безсторонності суду.

Галя Койнаш

Відкрите звернення до Президента України щодо ветування Закону України „Про судоустрій і статус суддів”
(просимо приєднатися!)


Шановний пане Президенте!

7 липня 2010 р. Верховна Рада, не очікуючи висновку Венеціанської комісії, поспішно прийняла Закон „Про судоустрій і статус суддів”. Це мало би ознаменувати початок проведення довгоочікуваної судової реформи.

Однак, незважаючи на значну кількість позитивних новел, деякі положення нового Закону, на наш погляд, не відповідають Конституції, європейським стандартам та інтересам громадян і зведуть нанівець майбутні досягнення реформи.

Зокрема, не відповідають Конституції:

- розширення всупереч ст. 131 Конституції функцій Вищої ради юстиції повноваженнями призначати і звільняти керівників судів, а також розглядати скарги суддів, яким відмовлено у рекомендації на безстрокове обрання;

- збереження права Президента переводити суддів, у тому числі обраних безстроково, незважаючи на порядок, встановлений ст. 128 Конституції;

- необґрунтоване встановлення винятків для апеляційного та касаційного оскарження судових рішень з ігноруванням змісту конституційних засад судочинства, визначених ст. 129 Конституції;

- позбавлення Верховного Суду, який відповідно до ст. 125 Конституції має статус найвищого

- збереження і навіть розширення всупереч конституційному принципу розподілу влади участі Генерального прокурора та Міністра юстиції у роботі пленумів вищих спеціалізованих судів і Верховного Суду

судового органу у системі судів загальної юрисдикції, ефективних можливостей щодо уніфікації практики цих судів – позбавлення права на ухвалення остаточного рішення у справі; збереження можливості перегляду судових рішень у разі різного застосування лише норм матеріального, а не процесуального права, і тільки тоді, коли такий перегляд допустить відповідний вищий спеціалізований суд, рішення якого оскаржується.

Не узгоджуються з європейськими стандартами:

- покладення спеціальної підготовки майбутніх суддів на залежну від Міносвіти установу – інститут (факультет) підготовки професійних суддів при вищому національному навчальному закладі IV рівня акредитації;

- передбачення участі такої, залежної від виконавчої влади, установи в процесі добору суддів;

- невстановлення об’єктивних критеріїв та конкурсу при переведенні суддів, у тому числі при обранні на посаду в судах вищого рівня;

- збереження інквізиційної (не змагальної) процедури притягнення суддів до відповідальності, за якої член Вищої кваліфікаційної комісії суддів або Вищої ради юстиції є одночасно і слідчим, і обвинувачем, і суддею відносно судді.

Не відповідають інтересам громадян:

- запровадження можливості судового розгляду справи без участі особи, яка не була повідомлена про судовий розгляд, наприклад, з вини пошти;

- суттєве скорочення строків на подання апеляційної та касаційної скарг на рішення суду. За відсутності системи доступної та ефективної системи правової допомоги така новела завдасть сильного удару людям з невисоким рівнем достатку;

- значне скорочення строків розгляду справ у кожній інстанції до місяця-двох, а в деяких категоріях справ – 20, 15 чи навіть 5 днів. Необхідність дотримання таких строків неминуче приведе до порушення процесуальних прав осіб та поверхового розгляду справ;

- позбавлення права заявити судді відвід, якщо про обставини, які є підставою для цього, стали відомі після початку розгляду справи;

- введення в дію Закону з 15 липня 2010 р., що не надасть ні юристам, ні суддям можливість оволодіти новим процесуальним інструментарієм.

У разі підписання Вами Закону „Про судоустрій і статус суддів” у прийнятій редакції громадяни отримають швидке, але несправедливе правосуддя від залежних суддів.

Оскільки Ви ставили зовсім іншу мету судової реформи – забезпечення справедливого судочинства та справжньої незалежності суддів, закликаємо Вас повернути Закон до Верховної Ради зі своїми пропозиціями, спрямованими на узгодження його положень із Конституцією, європейськими стандартами та інтересами українських громадян.

Приєднатися до звернення можна за адресою nopoliticaljustice@yahoo.com

Ризик для судової системи в Україні є великим і час обмежений. Якщо ви можете допомогти, підтримуючи наш заклик, і його розповсюдження серед інших, ми були б дуже вдячні!
http://www.khpg.org.ua/index.php?r=1.1

Повернутися до початку Перейти донизу
http://www.socys.narod.ru/carstvo.htm
 
На захист судоустрію і демократії України
Повернутися до початку 
Сторінка 1 з 1
 Схожі теми
-

Права доступу до цього форумуВи не можете відповідати на теми у цьому форумі
Социс :: Ми та наш світ :: суспільне життя-
Перейти до: