К-ть повідомлень : 618 Звідки : Софія Registration date : 21.01.2008
Тема: Фізика та герменевтичні перспективи Чт Лип 10 2008, 08:26
cartes пише:
Загально відомим є не дуже шанобливе ставлення фізиків до філософів.
Я б не сказав, що ставлення сучасних філософів до фізики є дуже шанобливим: відомо, що Платон не тільки знав сучасну йому фізику, а й буквально творив її, Гегель також був знайомий з нею; він навіть створив власну теорію світла. А сучасні філософи не тільки не читають наукових фізичних журналів, а навіть не знають того, що можна за декілька місяців дізнатись з підручників фізики чи квантової механіки.
cartes пише:
Ще б пак, адже фізики великими зусиллями здобувають знання, а філософи мусолять те знання, наче розуміються в ньому.
Навіть більше: Гегель спирався на своє тлумачення Платона, Гайдеггер розробив нове тлумачення того ж Платона, а герменевтика Гадамера є, фактично, його тлумаченням Аристотеля. Але сучасні філософи займаються лише тлумаченням свого власного дитинства (що фізики ніяк не стосується!) і обмежуються лише словесною еквілібристикою. Тоді як ще Гегель вчив займатись самим предметом. Але Гегеля вони не слухають, бо вони читали Гадамера, а він вчив тлумачити тексти. І ці герменевтичні ілюзії викликані тим, що Гайдеггер сказав, що мова є домівкою буття. І ось філософи ухопились за цю соломинку, забуваючи, що буття не є онтологічним поняттям, а лише категорією логіки. А фізичні знання взагалі не є наслідком логічних умовиводів, а є продуктом ретельного дослідження фізичної реальности. Тлумачення потребують лише біблійні тексти, а фізичні тексти завжди використовують чіткі визначення основних понять, тобто якраз тлумачення фізичні знання не потребують! Єдине, чого вимагає фізика – вивчення. Не вивчаючи фізики, тлумаченням слів далеко в аналізі фізичних знань не заїдеш.
Але це ще не означає, що філософський підхід до аналізу фізичного знання є безперспективним. Бо предметом фізики є еволюція, яка є універсальною формою буття фізичних об’єктів. Тут для філософії є безкрайне поле для досліджень. Тільки, для того, щоб ці дослідження були плідними, філософи перш за все повинні повернутись до занять самим предметом, облишивши тлумачення текстів євангелістам.